zaterdag 17 mei 2014

17 mei: hoe Anita naar Porthleven liep



Penzance……..Porthleven

Door de “twisted knee” van Erik loop ik vandaag alleen. Het belooft weer een zonnige en warme dag te worden als we om 8.45 uur uit onze B&B uit Penzance vertrekken. De eerste 6 km. is een saaie, warme wandeling langs het spoor naar Marazion. Geen beschutting; het spoor aan de ene kant, de zee aan de andere kant. We besluiten met de bus dit stuk over te slaan….het moet immers wel leuk blijven ! 

In Marazion blijft Erik achter en ga ik door. De wandeling is licht glooiend, met af en toe een klimmetje. Af en toe over m’n schouder kijkend blijf ik nog twee uur lang  Penzance zien en dat terwijl ik al menig klif achter me laat. Onderweg kom ik genoeg wandelaars tegen, allen vriendelijk groetend en een “ain’t it a nice day for a walk ?” De natuur is prachtig; veel bloeiend  fluitekruid en vingerhoedskruid, wilde knoflook en talloze bloemen in geel en roze. Het ruikt heerlijk ! Dat in combinatie met de zilte zeelucht doet me denken aan Nieuw Zeeland. 

Het zonnetje schijnt inmiddels hoog aan de hemel als ik een strand nader. Veel vertier aldaar met allemaal mensen in zwemkleding. Ietwat uit de toon val ik wel met mijn zwarte wandelbroek, zware wandelschoenen en shirt met lange mouw.  Ik schuif het strand op en kom tot de conclusie dat wandelen op kleine kiezels niet fijn is. M’n schoenen zakken weg en ik lijk nauwelijks vooruit te komen. Dat wordt een lang eind…..Aan het eind van het strand hoor ik iemand zwaar hijgend achter me aankomen. Een Engelsman komt, bijna net zo uitgedost als ik, achter me aangehold. Hij is vanaf Penzance komen hollen, de gek, en hij holt vrolijk verder naar Porthleven ! Hij waarschuwt me nog even dat er voor Porthleven een flinke klim wacht. Niet veel later zie ik hem verder op het pad rennen. Hij is snel uit zicht.

Vanuit de verte zie ik Porthleven in een inham liggen. Er zitten nog wel zo’n 3 kliffen tussen. Omdat ik vanaf een plateau kom aanlopen, kan ik zigzaggend, bijna verend, heerlijk zo’n 80 meter afdalen. Maar ja, als je dan in zo’n dalletje staat, moet je ook weer omhoog en dat kost beduidend meer moeite. Eenmaal boven is het dan weer genieten van het uitzicht en het naderende Porthleven en dan maar weer afdalen naar het volgende dalletje. Een brug van de ene naar de andere klif, zou veel tijd schelen. Jammer genoeg is nog niemand op dat lumineuze idee gekomen en zit er niets anders op dan “up and down” de kliffen te blijven klauteren. 

Porthleven wordt op die manier bereikt; het blijkt een wat groter plaatsje te zijn met in het midden een prachtig haventje. Op het moment dat ik arriveer, is het laag tij en liggen alle boten en bootjes op het droge zand. Rond de haven is veel bedrijvigheid met restaurantjes, terrassen en winkeltjes. 

Erik is vlug gevonden; tactisch op een bank aan de kopse kant van de haven. Niet te missen ! Met z’n knie gaat het gelukkig beter, z’n boek op de e-reader is bijna uit. De B&B is snel gevonden alwaar Erik, na een vermoeiende dag, lekker in slaap valt !


(en zo hoort het ook!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten